R&S ligger bakom nya succépodcasten Krönikörerna
Skarpa samtidsspaningar med mycket mitt i livet-känsla – det är ledorden när krönikörskollegorna Elin af Klintberg och Hugo Rehnberg lanserar gemensam podcast.
Sveriges sämsta gynekolog, världsfrånvända överklassmammor, sexuell amnesi och konsten att undvika en medelålderskris. Det är några exempel på ämnen i den nylanserade podcasten Krönikörerna.
Bakom satsningen står Elin af Klintberg och Hugo Rehnberg – krönikörer samt grundare till contentbyåerna Klintberg Niléhn respektive Rehnberg & Swartz.
Konceptet är enkelt: Podcasten är upplagd som ett jobbsamtal mellan en krönikör och en redaktör. Krönikören pitchar två idéer, får okej på den ena, och breder därefter ut orden.
– Det är alltid personliga reflektioner med något slags mitt i livet-känsla. Självupptaget men förhoppningsvis ändå allmängiltigt, ungefär som en riktigt bra krönika, säger Elin af Klintberg.
Ett avsnitt av Krönikörerna är cirka 25 minuter.
– Jag tycker generellt att de flesta poddar är för långa, det är inte alltid man har en timme över, under halvtimmen är perfekt, säger Hugo Rehnberg.
Efter bara några månader har podcasten mer än 10 000 lyssnare per avsnitt.