Rehnberg & Swartz ligger bakom SvD:s nya mat- och dryck-satsning

Svenska Dagbladet kände behov av att förstärka sin position inom mat- och dryck-journalistik. Rehnberg & Swartz fick upp uppdrag att försöka hantera detta.

– Vår lösning blev den nya redaktionella världen SvD Mat & Dryck, som finns i ett flertal olika kanaler, berättar Catharina Swartz. Dels är det en fredagsbilaga i tidningen – 24 sidor fullmatade med restaurangtips, lockande recept, vinrecensioner, krögarintervjuer och reportage om de senaste trenderna inom mat och dryck. Tidningsbilagan lanserades i januari och har snabbt blivit en succé bland både läsare och annonsörer.

SvD Mat & Dryck finns även som två olika nyhetsbrev. Ett mer allmänt med recept, roliga lästips och vinannonser. Dessutom görs ett premiumnyhetsbrev, signerat vinexperten Linda Pérez. Det kostar 29 kronor i månaden att prenumerera på, är helt annonsfritt, och i brevet tipsar Pérez bland annat om sina nysläppta favoriter från tillfälliga sortimentet, som är oerhört populärt bland vinfastaster.

– Därtill har vi skapat och driver Instagramkontot SvD Mat & Dryck som i skrivande stund har cirka 4 000 följare. Och på svd.se har vi byggt en sökbar vinbas där samtliga vinrecensioner från de senaste åren samlas. Perfekt när man står villrådig på Systembolaget, säger Catharina Swartz.